Przed firmami funkcjonującymi na dzisiejszym rynku stoi wiele wyzwań związanych z dynamiką zmian, jakie na nim zachodzą. Mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym, co zatem idzie z coraz trudniejszym klientem. Współcześni konsumenci dosyć szybko zaadaptowali się do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej oraz nowych mobilnych rozwiązań. Korzystają z technologii, aby ułatwić sobie życie, podejmować rozsądne decyzje zakupowe, przez co na nowo definiują sposób, w jaki robią zakupy.
Współczesny klient, przed dokonaniem zakupu inspiruję się i zdobywa wiedzę na temat konkretnego przedmiotu. Inspiracje obecnie czerpią z mediów społecznościowych. To tam znajduję się kopalnia wszystkiego, co chcemy zobaczyć i dowidzieć się, zanim podejmiemy decyzje zakupowe. Współczesny konsument kupuje nie tylko produkt, ale pozytywne odczucia związane z jego zakupem. Kupujący produkty czy usługi są coraz bardziej świadomi, dlatego kreowanie pozytywnych doświadczeń na różnych kanałach odbioru jest niezwykle ważne.
Co to jest Experience Economy
Warto wspomnieć o trendzie zwanym Experience economy. To pewnego rodzaju przeżycia konsumenckie, gospodarka doświadczeniami i w tę stronę zmierza marketing. Trend zakłada zapewnienie klientowi możliwie jak najatrakcyjniejszych zakupów. Począwszy od jakości i wizualnych atutów w tym przypadku florystycznych wyrobów, po wygląd kwiaciarni, ekspozycje przedmiotów i indywidualne oraz fachowe podejście do klienta. Kupuje produkt, ale przy okazji wrażenia związane z nabyciem produktu i usługą.
Budowa „Customer Experience„czyli pozytywnych doświadczeń klienta, to jedna z kluczowych przewag w konkurencji i to właśnie wokół niej należy budować strategię marketingową swojej kwiaciarni.
Według jednej z firm doradczych PwC wynika, że 2/3 konsumentów czerpie inspirację z mediów społecznościowych. Dobrym przykładem jest, znany już chyba każdemu, instagram, który stanowi dla wielu źródło pomysłów na prezenty, dekorację mieszkania czy stylizację. Instagram umożliwia oznaczanie produktów pokazanych na zdjęciach, co daje świetną możliwość przyciągnąć klienta na stronę kwiaciarni, pięknie wystylizowanym zdjęciem. Być jak najbliżej konsumenta to wyzwanie, od którego najprawdopodobniej będzie zależała przyszła pozycja firmy na rynku.