Zobacz klucz do prowadzenia skutecznego biznesu. Co sprawi, że będziesz mógł cieszyć się robieniem tego co kochasz przez długie lata?
Bardzo dużo osób otwiera działalność florystyczną (kwiaciarnię), z przekonaniem o przyjemności związanej z pracą oraz przynoszącej dzięki niej satysfakcji. Kwiaty kojarzą się przede wszystkim z przyjemnością, z tego względu, że towarzyszom im uczucia, które wywoływane są w trakcie obdarowywania nimi kogoś. Kwiaty potrafią nawet poprawić humor.
Większość ludzi, zwłaszcza Ci, którzy mieli już okazję poznać branżę z drugiej strony (chociażby podczas pracy w niej) wiedzą, że prowadzenie kwiaciarni nie należy do najłatwiejszych a wręcz jest wymagające.
Dlaczego niektórym udaję się prowadzić biznes kwiatowy, który doprowadza ich do bardzo dużego wzbogacenia, a inni walczą, żeby się utrzymać na rynku i często nieskutecznie?
Co zrobić żeby kwiaciarnia zarabiała?
Pionierzy wśród florystów poświęcają czas na badanie rynku i zachowań ludzkich. Podejmują działania, które mają wspiąć ich działalności na jeszcze wyższy poziom. Prowadzą badania oraz podejmują kroki, które przynoszą nowe wnioski. Dzięki badaniom uczą się o najlepszych praktykach biznesowych, a następnie swoją wiedzę przekazują innym działalnościom z branży florystycznej. Ciężko sprawić, by każda kwiaciarnia w każdym mieście dorobiła się przysłowiowego miliona. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Twoja kwiaciarnia przynosiła dobre zyski. Dobre, czyli takie, dzięki którym nie będziesz musiał martwić się o opłaty i wypłaty dla pracowników, o towar do kwiaciarni czy brak zysków na prywatne konto oszczędnościowe.
Dlaczego niektóre firmy odnoszą duży sukces a inne nie? Przeczytaj, o jakie tym działania doprowadzą Cię do większych zysków. Zobacz, co robią właściciele dobrze zarabiających firm.
Klienci kwiaciarni
Biznes florystyczny (zależnie od miejsca, w którym go otworzysz) niesie za sobą wielu potencjalnych klientów. Problem leży w tym, że przedsiębiorcy nie poświęcają czasu i nie inwestują środków w zdobywanie nowych klientów. Mam na myśli m.in. reklamy i wszelkie działania, dzięki którym kwiaciarnie istnieją w sieci i stają się bardziej rozpoznawane. Bądź bardziej rozpoznawany i zdobywaj nowych klientów dzięki tym działaniom:
- Stwórz stronę internetową, jeśli jeszcze jej nie posiadasz lub popraw jej wygląd w razie konieczności. Istnieje wielu specjalistów, którzy się tym zajmą
- Zadbaj o SEO i pozycjonowanie strony internetowej Twojej kwiaciarni
- Bierz udział w wydarzeniach społecznościowych
- Udzielaj się w grupach tematycznie związanych z branżą florystyczną(Facebook, Instagram itd)
- Zachęcaj do recenzji i pozytywnych opinii swoich zadowolonych klientów
- Organizuj promocje i oferuj zniżki
- Bierz udział w targach i wydarzeniach florystycznych
- Współpracuj z innymi firmami, integruj się
- Uruchom kompanie reklamowe w mediach społecznościowych
Zmiany w kwiaciarni
Nie bój się zmian – poszerzaj horyzonty. Nawet najfajniejszym rzeczom niestety towarzyszy przemijanie. Coś, co w latach 90 było ikonom, niekoniecznie teraz będzie zachwycał. To dotyczy również kwiaciarni, ich stylu oraz technik, jakie wykosztujesz w pracy. Kwiaciarnie, które nie wprowadzają żadnych zmian i cały czas wyglądają tak samo, są zwyczajne nudne. Nie zachęcisz jej wyglądem potencjalnego klienta. Nieciekawa kwiaciarnia raczej nie mówi, że ktoś wykonuje w niej ciekawe prace. Nie zakładaj, że wprowadzone zmiany się nie przyjmą. Zainspiruj się swoimi idolami, kwiaciarniami, którym świetnie idzie. Może tego brakuje Twojej kwiaciarni do bycia doskonalszą, może na to czekają klienci w Twojej okolicy! Zastanów się nad:
- Wprowadzeniem nowych kwiatów i produktów do nich. Dopasuj się trochę do młodzieży i najnowszych trendów. Internet to skarbnica wiedzy i to on narzuca trendy do których chcą się dopasować młodzi i nie tylko.
- Pozbądź się przestarzałych dekoracji i elementów. Spraw, by kwiaciarnia była atrakcyjna i kusząca.
- Zadbaj o reklamę dla swojego biznesu. Nagrywaj swoją pracę i udostępnij na kanale YT pod nazwą kwiaciarni, wrzucaj zdjęcia prac na stronę kwiaciarni, fanpage lub Instagram.
- Nie bój się wprowadzaj urozmaicenia w asortymencie kwiaciarni. Nie tylko bukiety, kwiaty i dodatki do ich tworzenia. Stwórz kącik z dekoracjami do mieszkań. Świeczniki, doniczki, wazony i wiele innych drobnych ozdób do wnętrz.
Zyski w kwiaciarni
Pracownicy wielu kwiaciarni mają taką dziwną mentalność. Dokładają coś od siebie, nie kasując odpowiednio dobranej kwoty za to. Klienci zaś przywykli do tego a wręcz mówią „to tylko jeden kwiatek” lub „to tylko kilka gałęzi nic więc zatem Pani nie straci”. Klienci wciąż są obdarowywani dodatkami lub zniżkami. Kiedy więc zyskać szanse na dobre zarobki. Każda dobrze wykonana usługa powinna zostać dobrze opłacona, a za wykorzystane produkty płaci klient. To powinno być oczywiste.
Wyobrażacie sobie ze idziecie rodzinnie do ulubionej kawiarni i każdy z was otrzymuje dodatkową porcję lodów za darmo lub kawę na wynos za free? Dlaczego w kwiaciarni nieustannie daje się coś za darmo lub za bezcen? Jeden kwiat tu, drugi tam i tak się sumuje. Powstają straty. Brak zysków.
- Bierz dodatkowe zlecenia na imprezy okolicznościowe, takie jak wesela czy komunie święte. Z nich można zyskać dobrą gotówkę ekstra.
- Ustalaj odpowiednie ceny na kwiaty, nie bój sie brać pieniędzy za produkty i swoje usługi. Jednak uważaj żeby nie zawyżać ich wartości.
- Oferuj dodatkowe usługi takie jak szkolenia czy warsztaty
- Pomyśl o stażach dla osób chcących zdobyć wiedzę i doświadczenie. Zyskasz dodatkowe ręce do pracy bez kosztów
- Jeśli ktoś wystąpi z prośbą darowiznę np. w celach charytatywnych, zastanów się co może Ci dać w zamian. Może to być dobra opinia lub udostępnienie linka strony Twojej kwiaciarni na innej stronie.
Dbaj o swój dobry wizerunek
Czasem klienci mogą być bardzo wymagający, uparci. Mogą chcieć postawić na swoim, jednak jeśli to o co proszą jest niezgodne z zasadami florystyki lub Twoimi własnymi, nie bój się odmówić wykonania usługi. Pamiętaj, że to co wynosi klient z kwiaciarni działa albo na Twoją korzyść albo na niekorzyść. Nie rób czegoś z czego będziesz niezadowolony tylko dlatego, że oczekuję tego klient. Ty najlepiej wiesz jako specjalista jakie kwiaty można łączyć ze sobą aby nie zwiędły przedwcześnie i jak komponować bukiety.
[…] jak otworzyć dobrze zarabiającą kwiaciarnię. […]